الگوی یادگیری برنامه نویسی چیست ؟

تعداد بازدید ها : 1,264 بازدید
 الگوی یادگیری برنامه نویسی چیست ؟

در این مطلب قصد دارم الگویی مناسب را جهت یادگیری برنامه نویسی برای شما توضیح دهم . در این الگو شما پس از خرید یک دوره آموزشی ( قالبا ویدئویی ) طبق مراحل زیر می توانید نسبت به یادگیری موثر و کاربردی آن زبان برنامه نویسی اقدام نمایید :

محیط برنامه نویسی باز باشد !

هم زمان با مشاهده ی ویدئو ، محیط برنامه نویسی باز باشد و گام به گام همراه مدرس کدها را بنویسید . در هر جا لازم شد ویدئو را متوقف کنید تا فرصت کنید کدهای خود را کامل نمایید .

کاغذ و خودکار داشته باشید !

کاغذ و خودکار در نزدیک خود داشته باشید تا نکاتی را که متوجه شده اید تیتر وار در کاغذ وارد نمایید . بیشتر سعی کنید مراحل کار را به صورت نقشه راه برای خود ثبت نمایید .

از معجزه ی نوشتن غفلت نکنید . فراموش نکنید که خداوند در قرآن به قلم قسم خورده است .

مرور کنید !

انتهای هر ویدئوی آموزشی ، به کدهای خود برگشته و به هر تعداد که لازم دارید آنها را مرور کنید . سعی کنید نکته‌ی مبهمی از آن آموزش باقی نمانده باشد . جهت عمق بخشی به آموزش خود ، فرض کنید همکار یا دوست شما آنجا حضور دارد و شما در حال توضیح دادن مراحل انجام کار برای وی هستید . سعی کنید گام به گام کاری را که انجام داده اید توضیح دهید .

طبق تحقیقات یونسکو ، سطح یادگیری شما در حالی که به دیگران آموزش می دهید ، ۹۹% است .

امام صادق علیه السلام می فرمایند : زکات علم در آموختن آن است .

و امام جواد علیه السلام می فرمایند : من ضمانت می کنم که زکات هر مالی را پرداخت نمایید آن مال زیاد شود .

می خوانم   روش دریافت مقدار از TextField
نکات مبهم را پیگیری نمایید !

در صورتی که نکته مبهمی باقی مانده به همان قسمت آموزش در ویدئو مراجعه نمایید و دنبال جواب سوال خود باشید . اگر جواب خود را در ویدئو پیدا نکردید به اینترنت مراجعه نمایید و با جستجوی فارسی یا انگلیسی سعی کنید جواب سوال خود را پیدا کنید . در این رابطه سایت مرجع آن زبان برنامه نویسی ، در جستجو ، اولویت دارد .

ذهن خود را آزاد سازید !

اگر باز هم جواب سوال خود را پیدا نکردید ، در برگه ی سوالات بی جواب یادداشت نمایید تا در ادامه آموزش به جواب آن برسید . اینکار باعث آزاد شده ذهن شما می‌شود.

با یادداشت سوالات بی جواب در یک برگه ، ذهن خود را آزاد کنید .

مقاله تولید نمایید !

در صورتی که وبلاگ یا سایت دارید سعی کنید آموزش جدید را در قالب یک مقاله انتشار دهید . اینکار باعث تثبیت آموزش شما و مرور مجدد مطالب می شود ، به علاوه اینکه در آینده از هر جایی و در هر زمانی در دسترس شماست.

هنوز وبلاگ یا سایت ندارید ؟!

جهت راه اندازی سریع یک وبلاگ از این آدرس و جهت ایجاد یک سایت جذاب از این آدرس استفاده نمایید .

زمان یادگیری بین ۳ تا ۵ برابر !

توجه داشته باشید ، در صورتی که به تمام موارد ذکر شده در بالا عمل نمایید ، یعنی در حین آموزش ، کد نویسی کنید ، مرور کنید ، در جستجوی پاسخ سوالات خود باشید ، یادداشت برداری کنید و مقاله انتشار دهید ، باید حداقل بین ۳ تا حداکثر ۵ برابر مدت زمان ویدئو آموزشی ، برای این منظور وقت بگذارید .

می خوانم   نرمال سازی CSS چیست ؟

یعنی اگر مدت ویدئوی آموزشی ۲۵ دقیقه است ، شما حداقل ۷۵ دقیقه (۰۱:۱۵) و حداکثر ۱۲۵ دقیقه (۰۲:۰۵) برای یادگیری و تثبیت آن مطلب باید در نظر بگیرید . در این حالت می توانید امیدوار باشید بیش از ۶۰% مطلب برای شما تثبت شده باشد . ۴۰% بقیه هم در تکرارهای بعدی و در حین استفاده عملی از آموخته ها برای شما به وجود خواهد آمد .

نگران فراموشی نباشید !

این بسیار طبیعی است که پس از یادگیری یک مطلب و در روزهای آینده و در حین استفاده عملی از آموخته های قبلی ، شما مطلبی را به خاطر نیاورید . در این حالت اصلا خود را سرزنش نکنید و به هیچ عنوان به خود نگرانی راه ندهید چرا که هم یادداشت برداری شما به کمک تان خواهد آمد و هم مطالبی که در وبلاگ یا سایت تان انتشار داده اید به عنوان یک منبع خوب در دسترس شماست . به هر تعداد که لازم است به مقالات خود یا جزوات تان مراجعه و مطالب را بازیابی نمایید . این کار به زودی پایان خواهد یافت و مطالب در ذهن شما تثبیت نهایی شده و دیگر لازم نخواهید داشت به جزو یا مقالات تان مراجعه نمایید .

اصلا نگران نباشید ، برای همه همین شکلی است .

فقط ادامه دهید !

در انتها باید تذکر دهم ، اصلا به راه پیش رو و حجم مطلب و دوری راه فکر نکنید . درست مثل آدمی که در بلندی قرار دارد و اصلا نباید به پایین نگاه کند ، شما نیز فقط بر یادگیری مطالب تمرکز کنید و به کم بودن وقت و زیادی طول دوره و کند بودن پیشرفت کار ، فکر نکنید . فقط ادامه دهید و ادامه دهید .

پشتکار اصل اساسی تمام موفقیت هاست .

امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد .

می خوانم   اسکلت بندی صفحه در فلاتر
3+
محمدمجتبی جوارشکیان

محمدمجتبی جوارشکیان

من محمدمجتبی جوارشکیان ، کارشناس IT و فعال اجتماعی هستم و در حوزه معماری ، طراحی ، تحلیل گری ، مدلسازی و توسعه ی محیط های نرم افزاری فعالیت دارم . بسیار خوشحال می شوم من را از انتقادات ، پیشنهادات و نظرات خود مطلع فرمایید . آدرس ایمیل : info@javareshkian.ir

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 7 =