کلاس Navigation

تعداد بازدید ها : 980 بازدید
 کلاس Navigation

در طول اجرای یک برنامه بارها و بارها نیاز می شود که از نمایی (Screen) به نمای دیگر جابجا شده و مجدد برگردید . مدیریت جابجایی بین نماها توسط کلاس Navigation صورت می پذیرد . این کلاس در واقع پشته ای (Stack) از نماها ایجاد می کند و توسط push و pop ورود و خروج به این پشته را مدیریت می نماید .

روش اول : جابجایی با استفاده از دستور Navigator.push

قطعه کد زیر نمونه ای از جابجایی بین نماها به روش Navigator.push را نمایش می دهد :

import 'package:flutter/material.dart'; 

void main() => runApp(MaterialApp(debugShowCheckedModeBanner: false, home: MyHomeApp()));

class MyHomeApp extends StatelessWidget {
  @override
  Widget build(BuildContext context) {
    return Scaffold(
      appBar: AppBar(
        title: Text('Navigation Test'),
      ),
      body: Center(
        child: RaisedButton(
          onPressed: () {
            Navigator.push(context, new MaterialPageRoute(builder: (context) {
              return MyPageTwo();
            }));
          },
          child: Text('برو صفحه دو'),
        ),
      ),
    );
  }
}

class MyPageTwo extends StatelessWidget {
  @override
  Widget build(BuildContext context) {
    return Directionality(
      textDirection: TextDirection.rtl,
      child: Scaffold(
        appBar: AppBar(
          automaticallyImplyLeading: false,
          title: Row(
            children: <Widget>[
              IconButton(
                icon: Icon(Icons.arrow_back),
                onPressed: () => Navigator.pop(context),
              ),
              Text('صفحه دوم')
            ],
          ),
        ),
        body: Center(
          child: Column(
            mainAxisAlignment: MainAxisAlignment.center,
            children: <Widget>[
              SizedBox(
                  width: 100,
                  height: 100,
                  child: Image.network(
                      'https://javareshkian.ir/wp-content/uploads/2020/03/javareshkian4.png')),
              Text('به صفحه دوم خوش آمدید'),
            ],
          ),
        ),
      ),
    );
  }
}

همانطور که در خط ۱۵ کد فوق قابل مشاهده است ، در هر کجا که لازم شد به نمای دیگری مراجعه نمایید می توانید از قطعه کد زیر استفاده نمایید :

onPressed: () {
   Navigator.push(
      context, 
      new MaterialPageRoute(
        builder: (context) {
           return MyPageTwo();
        }
      )
   );
}

در خط ۶ ، MyPageTwo نام ویجتی است که نمای صفحه ۲ ما را ایجاد می نماید . از آنجایی که ما در این لحظه در حال ایجاد یک شی از نوع MypageTwo هستیم به راحتی می توانید در سازنده کلاس هر مقداری که مد نظر دارید به صفحه ۲ پاس دهید .

می خوانم   Animation In Flutter

خروجی کد فوق در تصویر زیر دیده می شود :

Navigation_Sample

دریافت اطلاعات از نمای صفحه ۲

جهت دریافت اطلاعات از نمای صفحه ۲ نیز به جای اینکه در رویداد onPressed مستقیما Navigator.push را فراخوانی کنید ، آن را به یک تابع از نوع async منتقل کرده و مقدار برگشتی از طرف Navigator.pop را به روش زیر دریافت نمایید :

navigateAndDisplaySomeMessage(BuildContext context, ChatData chatData) async{
  final ChatData result = await Navigator.push(
      context,
      MaterialPageRoute(builder: (context) => SingleUserChat(userData: chatData))
  );

  Scaffold.of(context).showSnackBar(
    new SnackBar(content: new Text(result.userName),duration: Duration(seconds: 1),)
  );
}

در این مثال navigateAndDisplaySomeMessage نام دلخواهی است که ما برای تابع خود در نظر گرفته ایم . این تابع از نوع async تعریف شده تا قبل از فراخوانی Navigator.push بتوانیم از دستور await استفاده نماییم . این کار باعث می شود برنامه بدون از کار افتادن ، منتظر دریافت نتیجه از نمای صفحه ۲ بماند . به محض دریافت نتیجه از نمای صفحه ۲ ، اجرای کد از خط ۲ مربوط به final result عبور کرده و خط ۷ مربوط به Scaffold.of اجرا می شود و توسط ویجت SnackBar یک کادر حاوی متن در پایین صفحه نمایش داده می شود .

همانطور که در خط ۴ کد فوق قابل مشاهده است در لحظه مقدار دهی به MaterialPageRoute ما یک شی از نوع ChatData را به ویجت SingleUserChat (صفحه ۲) پاس داده ایم . در صفحه ۲ نیز در لحظه بازگشت از کد زیر استفاده شده است تا مجدد مقدار دریافتی (userData) به فرم اصلی برگردانده شود :

IconButton(
  icon: Icon(Icons.arrow_back),
  onPressed: () => Navigator.pop(context, userData),
)

روش دوم : جابجایی به روش Navigator.pushNamed

در صورتی که در لحظه جابجایی بین صفحات مقداری جابجا نمی شود ، می توانید از این روش جهت جابجایی استفاده نمایید . مزیت این روش این است که دستور مربوط به جابجایی بین تمام صفحات پروژه در یکجا ( خصوصیت routes مربوط به ویجت MaterialApp ) جمع آوری می شود و دسترسی به آنها ساده تر خواهد بود .

می خوانم   پروژه مینی سبد خرید

روش کار به این صورت است که ابتدا به روش زیر خصوصیت routes مربوط به ویجت MaterialApp را مقدار دهی می نمایید :

class MyApp extends StatelessWidget {
  @override
  Widget build(BuildContext context) {
    return MaterialApp(
        debugShowCheckedModeBanner: false,
        title: 'WhatsApp',
        routes: {
          '/setting' : (context) => new SettingPage(),
          '/singleChat' : (context) => new SingleUserChat(userData: null)
        },
        theme: ThemeData(
          fontFamily: 'Vazir',
          //primarySwatch: Colors.blue,
          primaryColor: Color(0xff075e54), // رنگ AppBar
          accentColor: Color(0xff075e54), // رنگ FloatingBottun
        ),
        home: Directionality(
          textDirection: TextDirection.rtl,
          child: Center(child: MyHomePage(text: 'واتساپ')),
        ));
  }
}

سپس در مرحله فراخوانی Navigator مطابق کد زیر عمل می نمایید :

onPressed: () {
  //print('Floating Click');
  Navigator.pushNamed(context, '/setting');
},

در این حالت فقط کافیست نام صفحه ای که در خصوصیت routes ویجت MaterialApp ثبت کرده اید توسط Navigator.pushNamed فراخوانی نمایید .

یک نکته مهم در رابطه با Routing

در صورت استفاده از خصوصیت route ویجت MaterialApp شما می توانید از خصوصیت home این ویجت صرف نظر کنید و مقدار آن را در یکی از route ها تعریف نمایید . به کد زیر توجه نمایید :

class MyApp extends StatelessWidget {
  // This widget is the root of your application.
  @override
  Widget build(BuildContext context) {
    return MaterialApp(
        debugShowCheckedModeBanner: false,
        title: 'WhatsApp',
        initialRoute: '/splashscreen',  // تعریف روت شروع کننده
        routes: {
          '/' : (context) => Directionality(textDirection: TextDirection.rtl,child: Center(child: MyHomePage(text: 'واتساپ'))),
          '/splashscreen' : (context) => new SplashScreen(),
          '/setting' : (context) => new SettingPage(),
          '/singleChat' : (context) => new SingleUserChat(userData: null)
        },
        theme: ThemeData(
          fontFamily: 'Vazir',
          //primarySwatch: Colors.blue,
          primaryColor: Color(0xff075e54), // رنگ AppBar
          accentColor: Color(0xff075e54), // رنگ FloatingBottun
        ),
//        home: Directionality(
//          textDirection: TextDirection.rtl,
//          child: Center(child: MyHomePage(text: 'واتساپ')),
//        )
    );
  }
}

همانطور که در کد فوق قابل مشاهده است ، ما یک روت با مقدار ‘/’ تعریف کرده ایم که کار home را انجام می دهد ، همچنین توسط خصوصیت initialRoute نام روت شروع کننده برنامه را تعیین کرده ایم و به این وسیله به برنامه اعلام کردیم که از این اسکرین برنامه را شروع کند .

می خوانم   ویجت Divider

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از این آدرس به سایت اصلی فلاتر مراجعه نمایید .

امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد .

2+
محمدمجتبی جوارشکیان

محمدمجتبی جوارشکیان

من محمدمجتبی جوارشکیان ، کارشناس IT و فعال اجتماعی هستم و در حوزه معماری ، طراحی ، تحلیل گری ، مدلسازی و توسعه ی محیط های نرم افزاری فعالیت دارم . بسیار خوشحال می شوم من را از انتقادات ، پیشنهادات و نظرات خود مطلع فرمایید . آدرس ایمیل : info@javareshkian.ir

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =