۸ گام برای ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا جامع

تعداد بازدید ها : 1,060 بازدید
 ۸ گام برای ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا جامع

8 گام برای ایجاد یک برنامه بازاریابی جامع

ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا خوب و عمل کردن به آن می‌تواند به شما کمک کند کسب‌وکار خود را رشد دهید . می‌تواند به شما کمک کند که برند خود را بسازید ، ترافیک بیشتری بگیرید ، و مشتریان را افزایش دهید . بازاریابی محتوا برای برند ها معروف و مادر و هم کسب و کارهای شاخص نتیجه داده است، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که برای کسب‌وکار شما ، صرف‌نظر از اندازه آن ، کار نکند .
در حالی که دلایل زیادی وجود دارد که چرا بازاریابی محتوا رونق دارد ، بزرگ‌ترین مثال شرکت گوگل است . غول موتور جستجو محتوای بسیار زیادی را دوست دارد . و خوانندگان روباتیک آن می‌توانند به شما بگویند که آیا کسب‌وکار شما به دنبال یک برنامه بازاریابی محتوا منسجم است یا خیر. هیچ نتیجه ای در بازاریابی و SEO به دست نمی‌آید مگر با محتوا . در حقیقت هیچ سئو با کیفیتی بدون محتوای کیفی وجود ندارد . بنابراین اگر می‌خواهید به صفحات اول گوگل و دیگر موتورهای جستجوی اصلی راه پیدا کنید ، مهم است که در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری کنید .

بازاریابی محتوا مانند هر نوع دیگری از بازاریابی نیازمند برنامه‌ریزی قوی است . بدون یک برنامه بازاریابی محتوای خوب ، تلاش‌های شما ممکن است نتایج مثبتی نداشته باشد . بنابراین به جای این که در تاریکی هدف قرار بگیرید ، بهتر است نقشه راهنمای بازاریابی محتوای خود را برنامه‌ریزی کرده و در طول سفر تجاری خود ، بر روی آن تمرکز کنید .
با استفاده از نکاتی که به اثبات رسیده‌اند شما باید بتوانید یک برنامه بازاریابی محتوا را ایجاد کنید که به نتایج واقعی دست یابد .

۸ نکته در مورد چگونگی تهیه یک برنامه بازاریابی محتوا

#۱: هدف اصلی

هدف بازاریابی محتوh وسیع و گسترده است . و به سرعت در حال رشد است . چرا ؟ چون برای بسیاری از تجارت‌های کوچک و بزرگ کار می‌کند  و تا زمانی که کسب و کارها ارزش خود را حفظ کنند ، به کار ادامه خواهد داد .با این حال ، برای اطمینان از اینکه برنامه بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند ، مهم است بدانید دقیقا ً چه چیزی می‌خواهید از آن دریافت کنید – قبل از اینکه حتی شروع به ایجاد آن کنید . بدون داشتن شفافیت مورد نیاز ، ممکن است به اهداف بازاریابی خود نرسید .
در حالی که بسیاری از کسب و کارها تمایل به استفاده از بازاریابی محتوا برای جمع‌آوری مخاطبین هدف و تبدیل آن‌ها به مشتریان واقعی دارند، شما ممکن است هدف متفاوتی از جمله افزایش ارزش عمر مشتریان خود و یا ایجاد برندینگ را هم داشته باشید . که هر دو آن‌ها کاملا ً خوب هستند .

بدون توجه به آنچه می‌خواهید به دست آورید , باید هدف قدرتمندی برای برنامه بازاریابی محتوا داشته باشید . این ” نه تنها مسیر صحیح را برای محتوای خود فراهم می‌کنید , بلکه چگونگی انتشار آن در سراسر وب اجتماعی نیز مشخص می کنید .اگر می خواهید دوباره شروع به بازاریابی محتوا کنید , سعی کنید این گام حیاتی را پیچیده نکنید . به چند هدف یا اهداف مهم پایبند باشید که می‌خواهید به آن برسید و سعی کنید محتوای آن را تولید کنید .

#۲ : اولویت‌ها را تنظیم کنید
اگر در بازاریابی محتوا شما زمان خود را برای رسیدن به اهداف مهم صرف نکنید می تواند  ، چالش برانگیز تر و گیج‌کننده باشد . دلیل اینکه چرا بسیاری از شرکت‌ها از تعیین اولویت‌ها چشم‌پوشی می‌کنند این است که تشخیص اینکه کجا باید زمان خود را سرمایه‌گذاری کنند آسان نیست .با این حال ، زمانی که تلاش می‌کنید اولویت‌های درست را مشخص کنید ، شما و تیم تان به طور طبیعی به سمت یک هدف مشترک ، کار خواهید کرد . و دستیابی به موفقیت با بازاریابی محتوا بسیار قابل‌پیش‌بینی و ساده‌تر می‌شود .
در زیر برخی از رایج‌ترین فعالیت‌ها مربوط به بازاریابی که می‌توانید براساس آنچه می‌خواهید برای کسب و کارتان به دست آورید ، وجود دارد :

۱-تولید محتوا که برای مخاطب هدف شما جذاب است باید به طور پیش‌فرض یک اولویت باشد .ایجاد محتوایی که مخاطب هدف شما می‌خواهد مصرف کند و آن را پخش کند , باید در لیست هر بازاریاب محتوا باشد .
۲-نتیجه بازاریابی محتوا موفق ، معرفی شما به یک منبع اطلاعاتی معتبر برای مخاطب هدف شماست . ارائه محتوایی که به آن‌ها کمک می‌کند . با این حال , اگر ندانید چه چیزی به نفع شما کار می‌کند و چه چیزی مانع از رسیدن به هدفتان می‌شود , شما نمی‌توانید به هیچ پیشرفتی برسید .
۳- بهینه‌سازی محتوا
برای رسیدن به نتایج و بهبود تجربه کلی مشتری باید آن را به طور مداوم بهینه‌سازی کنید . این بهینه‌سازی به seo محدود نمی‌شود . هر چیزی که برای بهبود عملکرد خود انجام می‌دهید تحت بهینه‌سازی محتوا قرار می‌گیرد . 
۴-محتوای بصری تولید کنید
محتوای بصری بخش بزرگی از بازاریابی محتوایی است . بدون توجه به جایگاهی که در آن فعالیت می‌کنید , محتوای بصری می‌تواند به شما در ساده‌سازی و توضیح موضوعات پیچیده برای مخاطب هدف تان کمک کند . همچنین می‌تواند به شما در دستیابی به سهام اجتماعی بیشتر و محبوبیت در میان شبکه‌های اجتماعی اصلی کمک کند .
۵-داستان‌های بهتر
بازاریابی محتوای کیفی با داستان سرایی به دست می آیند. چون تولید محتوا نیازمند این است که داستان‌های بهتری بگویید . زمانی که داستان‌های سرگرم‌کننده را به اشتراک می‌گذارید , به محتوای شما کمک می‌کند که در میان جمعیت بایستید . داستان سرایی می تواند برند شما را انسانی‌تر جلوه دهد .فعالیت‌های بازاریابی محتوا را براساس اهداف کسب‌وکار و بازاریابی خود اولویت‌بندی کنید . و اطمینان حاصل کنید که بیش‌ترین توجه خود را به فعالیت‌هایی دارید که در واقع به اهداف شما کمک می‌کنند .

#۳ : تنظیم برنامه بازاریابی محتوا با اهداف سازمان شما

برنامه بازاریابی محتوایی شما نه تنها باید این اهداف را منعکس بکند بلکه از آن‌ها در هر روش ممکن حمایت می‌کند .اگر هدف اصلی کسب‌وکار شما افزایش تعداد فروش است , باید تلاش‌های بازاریابی را در آن جهت متمرکز کنید . این به این معنی است که برند شما باید محتوای بیشتری ایجاد کند که باعث می‌شود مردم تصمیم خرید بگیرند .مهم نیست که اگر می‌خواهید منجر به افزایش یا رشد ارزش برند خود در طول زمان شوید , بازاریابی محتوایی می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف کسب‌وکار تان تا زمانی که با آن‌ها همسو باشد , کمک کند .
به یاد داشته باشید هر قطعه محتوایی که تولید می‌کنید باید به شما کمک کند به اهداف کسب‌وکار خود نزدیک‌تر شوید . و باعث به هدر دادن وقت و پول خود ، بدون بازگشت قابل‌ملاحظه به سرمایه‌ شما نشود .

#۴ : مخاطب هدف خود را درک کنید
بازاریابی محتوی نیازمند سرمایه‌گذاری است. شما یا زمان و یا پول سرمایه‌گذاری می‌کنید . چیزی به اسم ناهار مجانی نیست . بنابراین تنها منطقی است که آماده باشید و از قبل بدانید که در حال ایجاد محتوای درست برای افراد مناسب هستید .
شما می‌خواهید مطالبی را ایجاد کنید که ارزش واقعی برای مخاطب هدف شما ارایه می‌دهد . محتوایی که به آن‌ها کمک می‌کند تا از این طریق مشکلات خود را ببینند و آن ها را حل کنند و همزمان با برند شما ارتباط برقرار کنند. و این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما واقعا ً بدانید مخاطبین تان چه کسانی هستند و چه می‌خواهند .
پس وارد کفش‌های آن‌ها شوید و سعی کنید چیزها را از دید آن‌ها ببینید . به این موضوع توجه کنید که چگونه آن‌ها محتوا خود را پیدا می‌کنند و دقیقا ً چه چیزی را به دست می‌آورند . زمانی را صرف کنید که بدانید مخاطبین ، شما را در موقعیت بهتری قرار خواهند داد .این محتوا نه تنها باید جذاب باشند ، بلکه ارزش به اشتراک گذاری را نیز داشته باشند.
اگر کسب و کارتان هیچ وقت بازاریابی محتوا را امتحان نکرده باشد ، مهم است که تکالیف خود را از لحاظ شناسایی مخاطب هدف خود انجام دهید . هنگامی که ایده بهتری از عادات مصرف محتوای آن‌ها دارید ، ایجاد محتوای مرتبط ، توزیع آن از طریق کانال‌های مرتبط و پیگیری نتایج بسیار آسان‌تر می‌شود .
در زیر چند روش موثر ارائه شده‌است :

  • شبکه‌های اجتماعی
  • بررسی‌های کمی
  • بررسی‌های کیفی
  • تحقیق در عمق
  • تحلیل رقابتی
  • مکالمات و تعاملات مستقیم
  • تجزیه و تحلیل و داده‌ها

هرچه بیشتر سعی کنید مخاطبین خود را بشناسید ، برنامه بازاریابی محتوای شما بهتر خواهد بود .

#۵ : آزمایش با انواع محتوای جدید
وبلاگ نویسی یکی از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی محتوایی عملی و احتمالا ً ساده‌ترین آن‌ها به کار می‌رود . با این حال , اگر می‌خواهید نتایج مطلوب را مشاهده کنید , باید فراتر از وبلاگ نویسی بروید و با انواع دیگر محتوا آزمایش کنید .
زمانی که بر روی انواع دیگر محتوا تمرکز می‌کنید , حضار شما را به خاطر اضافه کردن تنوع به بازاریابی محتوا شما را تحسین خواهند کرد . شما در طول راه بیشتر درباره دوست داشتن / نداشتن آن‌ها یاد می‌گیرید .
فرمت های زیر را بررسی کنید تا به شما کمک کند بازاریابی محتوایی خود را به سطح بعدی ببرید .

  • موشن گرافی
  • اینفوگرافی
  • پادکست
  • ویدئو زنده
  • مسابقات
  • بسته های آموزش آنلاین
می خوانم   ۱۰ نکته طراحی خلاقانه برای شبکه های اجتماعی

این به این معنا نیست که شما استراتژی وبلاگ نویسی خود را رها می‌کنید . البته که نه . وبلاگ شما یک ابزار مهم برای هدایت ترافیک و ایجاد مشتریان احتمالی است . اما به منظور سرمایه‌گذاری در جایی که بازاریاب‌های دیگر نسبت به آن مردد هستند ، شما به بخش بازار بزرگ‌تری دست می‌زنید و در نهایت استراتژی محتوای خود را موثرتر می‌سازید .

#۶ : تمرکز بر منحصر به فرد بودن و اصیل بودن
اینترنت در محتوا غرق می‌شود , که به این معنی است که باید محتوای منحصر به فردی ایجاد کنید که ارزش واقعی را برای ایستادن جلوتر از دیگران را داشته باشد . این تنها راهی است که شما می‌توانید بر روی مخاطبان هدف خود تاثیر بگذارید و به اهداف بازاریابی خود برسید .
پیدا کردن نقطه فروش منحصر به فرد شما بسیار مهم است , اما کافی نیست . همچنین باید راه‌هایی برای ارائه محتوای اصلی به صورت منظم پیدا کنید .
لمس کردن احساسات خوانندگان : می‌خواهید تاثیر پیام خود را مضاعف کنید ؟ در تلاش برای تولید محتوایی باشید که احساسات خوانندگان را تداعی می‌کند . چه محتوای خنده‌دار باشد و چه چیزی بحث‌برانگیز , هر چیزی که احساس مخاطب هدف شما را تکان می‌دهد , شانس بیشتری برای خواندن و نوشتن برنامه بازاریابی دارد . تنها با تزریق تجربه شخصی خودتان و یا داستان تان در محتوا , آن را ارزشمند کنید .
بهینه‌سازی برای تلفن همراه : تولید محتوای مناسب موبایل به طور فزاینده‌ای برای برندها مهم می‌شود که می‌خواهند به مخاطبان بزرگ‌تری برسند و آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند . برای خواندن مطالب خواندنی روی دستگاه‌های موبایل , به سراغ طرح بندی‌های ساده بروید و جلوه‌های بصری بیشتری به محتوای متنی خود اضافه کنید . بهتر است برنامه بازاریابی را بهتر کنید و کیفیت محتوا را بهبود بخشید و آن را منحصر به فرد کنید .

می خوانم   دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا

#۷ : فوکوس بر روی چالش‌ها
برای اینکه بازده مثبتی با برنامه بازاریابی محتوای خود داشته باشید ، مهم است بدانید که چه چالش‌هایی در مقابل متشریان وجود دارد و آماده شوید که اقدام مناسبی برای غلبه بر آن‌ها انجام دهید .
شما دیگر نمی‌توانید تنها از محتویات تکراری استفاده کنید و انتظار داشته باشید که مخاطب هدف تان توجه خود را به شما معطوف کند . امروزه ، چشم‌انداز بازاریابی محتوا بسیار رقابتی است . به همین دلیل است که شما نه تنها باید محتوای مرتبطی داشته باشید ، بلکه اطمینان حاصل کنید که برای خوانندگان تان بسیار مفید است .
در اینجا سه مورد از رایج‌ترین چالش‌های بازاریابی که با آن‌ها مواجه خواهید شد آورده شده‌است .

چالش ۱ : ایجاد محتوای تازه 
برای بسیاری از برندها ، این یک چالش برای ایجاد محتوای عالی است ، چه برسد به تنهایی این کار را به طور مداوم انجام دهند . اما به منظور یافتن موفقیت در بازاریابی محتوا ، مهم است که کسب و کارها اهمیت ارزیابی مداوم محتوای کیفی را درک کنند . از آنجا که ایجاد محتوای پایدار ستون فقرات یک برنامه بازاریابی محتوای موثر است .به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را به عنوان یک مرجع مورد اعتماد در صنعت خود قرار دهید .
داشتن یک تقویم سردبیری مناسب به شما کمک می‌کند تا از کانال‌های بازاریابی محتوای خود مانند وبلاگ نویسی استفاده کنید . ایده‌ها را به خوبی پیش ببرید و آن‌ها را در زمان مقتضی در تقویم خود قرار دهید . همچنین ، یک حسابرسی محتوا را به طور منظم انجام دهید تا مطمین شوید که محتوای شما تازگی دارد .

چالش ۲ : پیدا کردن ایده‌های جدید 
تهیه برنامه بازاریابی محتوا ، شامل تغذیه آن با محتوای جدید و مفید در روز است . هر بازاریاب محتوا می‌داند که یافتن ایده‌های محتوای ارزشمند راحت نیست ، به خصوص زمانی که شما نیاز دارید این کار را به طور مداوم انجام دهید . بنابراین چگونه می‌توانید بر این چالش مشترک غلبه کنید ؟
برای شروع ، شما می‌توانید ایده‌های موجود را بگیرید و آن‌ها را بهتر کنید . همیشه چیز جدیدی برای یادگیری از رقیب تان وجود دارد . بله ، ما باید بهتر از آن‌ها باشیم اما تجزیه و تحلیل و انجام برخی تحقیقات در مورد موضوعات و فرمت آن‌ها به نفع ما خواهد بود تا آسیب . تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراقب رقبای خود باشید تا ببینید آن‌ها چه محتوایی را منتشر می‌کنند و راه‌های گریز برای بهبود آن پیدا می‌کنند .
روی آنها بر روی یک دیدگاه متفاوت کار کنید و آن را بر روی مخاطبین خود آزمایش کنید . همچنین می‌توانید از مخاطبین خود بخواهید تا ایده‌هایی را که مردم به دنبال آن هستند را ایجاد کنید . راحت‌ترین راه برای جمع‌آوری ایده‌ها از مخاطبین خود این است که نظر سنجی ها را اجرا کنید .

شما می‌توانید به سایت‌های ارتباط جمعی مانند Facebook ، Twitter و LinkedIn نگاه کنید تا ببینید آیا افراد سوالات خاصی می‌پرسند یا درباره مشکلات خود صحبت می‌کنند یا خیر . یک سایت اجتماعی خوب دیگر که ثابت شده‌است یک گنجینه برای ایده‌های محتوا است ، Quora است ، که در آن شما می‌توانید سوالات داغ ، سوزان ( و جواب آن ها ) در صنعت خود را پیدا کنید .

می خوانم   تفاوت نویسنده با کپی رایتر در چیست ؟

چالش ۳ : تولید محتوا برای کانال‌های مختلف
پتانسیل حقیقی بازاریابی محتوایی شما تنها زمانی می‌تواند تجربه شود که به یک کانال محدود نشوید . به عبارت دیگر , ایجاد محتوای متنوع برای کانال‌های متعدد بازاریابی , استراتژی کلیدی برای رسیدن به یک برنامه بازاریابی محتوا قوی است . با این حال , ایجاد محتوای اصلی برای هر کانال می‌تواند آشکارا وقت گیر باشد . این چالشی است که راه‌حل پذیرفته‌شده گسترده ‌تری دارد .
برای مثال , شما می‌توانید محتوای وبلاگ خود را تغییر دهید و آن را به صورت فایل‌های تصویری و یا به ویدیوهای آپارات تبدیل کنید . همچنین می‌توانید این کار را به شیوه‌ای دیگر انجام دهید که در آن شما ویدئوها و سخنرانی‌ها را با جزئیات از طریق محتوای وبلاگ توضیح می‌دهید . بهترین راه برای اطمینان از نتایج خوب با رضایت مشتری این است که مطمئن شوید که قبلا ً یک استراتژی روشن دارید . و سعی کنید محتوای مربوط به پلت فرم‌های مربوطه را پست کنید .

#۸ : یک بودجه بازاریابی محتوای واقعگرا را تنظیم کنید 

در حالی که راه‌های زیادی برای بازاریابی آنلاین کسب‌وکار وجود دارد ، بازاریابی محتوا جایگاه ویژه خودش را دارد .امروزه در مورد اهمیت سرمایه‌گذاری در بازاریابی محتوا تردیدی وجود ندارد . هر برند کوچک و بزرگ این شکل بازاریابی را به عنوان یک استراتژی محکم برای رشد کسب‌وکار می‌بیند .با این حال ، مهم است بدانید که برند شما چقدر می‌تواند و باید در بازاریابی محتوا برای رشد خود ،سرمایه‌گذاری کند . به همین دلیل است که تعیین یک بودجه بازاریابی محتوای واقع گرایانه از اهمیت بالایی برخوردار است .

مرحله اول : آنالیز موقعیت فعلی شرکت تان
قبل از اینکه شروع به یک برنامه بازاریابی محتوا کنید ، سعی کنید موقعیت فعلی شرکت خود را آنالیز کنید . درست است که بازاریابی محتوا می‌تواند توسط هر شرکت از هر اندازه استفاده شود ، اما این ساده نیست . چرا که همه شرکت یک‌سان نیستند . هر کسی سابقه خودش را دارد .
اگر یک کسب‌وکار بزرگ با میلیون ها تومان درآمد داشته باشید ، باید بدانید چقدر تمایل دارید ریسک کنید تا جلوتر از رقیب تان بمانید . در حالی که یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط ممکن است در یک موقعیت تنگ کار کند و نیازی ندارد به شدت در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری کند .
بنابراین تعیین موقعیت فعلی شرکت اولین قدم در جهت تعیین بودجه مناسب بازاریابی است .
گام دوم : تنظیم اهداف عملی
حالا که درباره موقعیت شرکت تان روشن هستید ، باید اهداف عملی برای کمپین بازاریابی محتوا خود تعیین کنید . اشتباهی که بسیاری از کسب و کارها انجام می‌دهند این است که به اهداف خود بیش از حد گسترده  نگاه می کنند . ایده این است که تا جایی که می‌توانید خاص شوید چون پایه و اساس خلق محتوای آینده شما را مشخص می‌کند .
به جای داشتن هدف گسترده‌ای از قبیل ” افزایش فروش ” ، داشتن یک هدف خاص مانند ” آموزش یک موضوع خاص ” می تواند مفید باشد . در حالی که تولید محتوا برای این اهداف نیز باید در نظر گرفته شود که آن‌ها چقدر برای شرکت شما ضروری هستند .
گام سوم : بدانید کجا ایستاده‌اید
بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر بازاریابی محتوا را انجام می‌دهند اما از آن بی‌اطلاع هستند . بنابراین زمانی که شما در واقع تصمیم می‌گیرید که یک بودجه برای برنامه بازاریابی محتوا خود ایجاد کنید، تنها به این معنی است که ببینید در کجا ایستاده‌اید .
از خودتان بپرسید …

  • آیا شما قبلا ً کانال‌های بازاریابی محتوا  را در جایی مثل یک وبلاگ ایجاد کرده‌اید ؟
  • آیا شرکت شما در گذشته برای تولید محتوا مانند eBooks ، پادکست ها و ویدئو سرمایه‌گذاری کرده‌است ؟
  • آیا رسانه‌های اجتماعی شما در سایت‌هایی مانند Facebook ، Twitter ، Instagram قوی هستند ؟
  • آیا به طور مرتب فیلم‌های اصلی را برای کانال یوتیوب یا آپارات ایجاد و آپلود می‌کنید  ؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات بله باشد ، می‌توانید از بودجه خود برای افزایش تلاش‌های فعلی خود استفاده کنید . اگر نه ، پس بودجه بازاریابی محتوا شما باید به سمت ایجاد یک بنیاد قوی برود .

آخرین نکته

باید بدانید که کجا می‌روید ، با چه کسانی دارید حرف می‌زنید و چیز تازه‌ای را فراهم می‌کنید ! به همه چیز را واقع گرایانه نگاه کنید ، سپس در مسیر خود برای ایجاد ( یا بهبود ) برنامه بازاریابی محتوا خود خوب عمل خواهید کرد . اگر برای ایجاد یک برنامه نیاز به خلاقیت و کمک دارید ، متخصصان ما می‌توانند کمک کنند . با ما تماس بگیرید تا ببینیم برای تلاش‌های بازاریابی محتوا شما در سال جاری چه کاری می‌توانیم انجام دهیم .

2+
دانیال فخر

دانیال فخر

دانیال فخر هستم کارشناس دیجیتال مارکتینگ و علاقه مند به وردپرس امیدوارم آموزش هایی که قرار میدم باعث رشد شما بشه :)

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =